ONTWIKKELINGS- EN OPVOEDINGSOPGAVEN (+ GRATIS OVERZICHT)

opvoedingsopgaven-1

Vandaag ga ik het hebben over de ontwikkelings- en opvoedingsopgaven van kinderen*. Dit zijn de thema’s die per leeftijdsfase centraal staan in de ontwikkeling en de opvoeding van het kind. Ook deel ik een gratis overzicht waarin je alles terug kunt vinden.

0-2 jaar

In het eerste jaar van zijn leven hoort het kind een veilige gehechtheidsrelatie op te bouwen met één of meer volwassenen. Dit is een belangrijke basis voor de verdere ontwikkeling. Volwassenen kunnen zo’n veilige gehechtheidsrelatie stimuleren door sensitief en voorspelbaar te reageren op de signalen van het kind en doordat er een vast aantal volwassenen (ongeveer 6) is dat voor het kind zorgt.
Wanneer er sprake is van deze veilige hechting zal het kind zijn omgeving gaan verkennen. Hij leert zijn eigen lichaam kennen, toont meer initiatief en wordt minder afhankelijk van volwassenen. Hier moet hij wel de ruimte voor krijgen.

2-4 jaar

Het kind begint met fantasiespel en probleemoplossend spel. Vervolgens zal hij steeds meer leren om op een leuke manier samen te spelen met leeftijdgenoten, om aan de eisen van opvoeders te voldoen en gaat hij meer beseffen tot welke sekse hij behoort. Het is in deze fase belangrijk dat de opvoeders een stimulerende omgeving bieden, gelegenheid bieden tot omgang met leeftijdgenoten, duidelijke grenzen stellen en waardering uiten naar het kind toe.

4-12 jaar

Deze fase staat in het teken van het basisonderwijs, het kind leert lezen, schrijven en rekenen. Daarnaast is het belangrijk dat hij zich kan concentreren op zijn schoolopdrachten. In de omgang met leeftijdgenoten is het belangrijk dat het kind geaccepteerd wordt in de groep en dat hij zich kan verplaatsen in andere kinderen en zich sociaal gedraagt. Ook in deze fase is het belangrijk dat opvoeders gelegenheid bieden tot omgang met leeftijdgenoten en prestaties van het kind waarderen. Wanneer er binnen het gezin sprake is van warmte, begrip en wederkerigheid zal dit een positief effect hebben op hoe leeftijdgenootjes met het kind omgaan.

12-18 jaar

De basisschoolperiode is voorbij en de puberteit of (vroege) adolescentie begint. De vragen die centraal staan zijn: Wie ben ik? Wat vind ik belangrijk in het leven? En wat voor beroep ga ik later uitvoeren? Belangrijke kenmerken zijn de overgang naar het voortgezet onderwijs, lichamelijke veranderingen, het emotioneel zelfstandiger worden en het opbouwen van romantische relaties. Als opvoeder is het belangrijk om een meer symmetrische relatie aan te gaan met het kind. Verder is het van belang dat de opvoeders het kind steunen, dat ze een positieve voorbeeldfunctie hebben en leeftijdsadequate grenzen stellen.


Freebie: Ontwikkelings-en opvoedingsopgaven

* Deze ontwikkelings- en opvoedingsopgaven zijn gebaseerd op kinderen uit de Westerse cultuur en met een normale ontwikkeling.

Bronvermelding

Tekst:  1 | 2


Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s