Autisme & Sinterklaas

Daar wordt aan de deur geklopt. Hard geklopt, zacht geklopt. Daar wordt aan de deur geklopt. Wie zal dat zijn? Over precies een week is het alweer 5 december, ofwel pakjesavond. Ik vind dit nu nog steeds één van de leukste en gezelligste dagen van het jaar! Helaas geldt dit niet voor iedereen. Kinderen met autisme kunnen in deze periode zo veel spanning ervaren dat ouders soms besluiten om Sinterklaas niet meer te vieren. Vandaag geef ik een aantal tips zodat je weet hoe je hier mee om kunt gaan. Je zou deze tips natuurlijk ook kunnen gebruiken voor andere feestdagen of andere dagen die voor spanning zorgen.

1. Gebruik de kalender

Zorg voor voorspelbaarheid. Pepernoten liggen al een maand van tevoren in de winkels, op scholen beginnen de Sinterklaas activiteiten ruim van tevoren en wat dacht je van het Sinterklaas Journaal of de optocht van Sinterklaas. Door al het spektakel om pakjesavond heen is het voor kinderen met autisme niet altijd even duidelijk wanneer het nou echt Sinterklaas is. Het kan hen helpen om een kalender te maken met daarop de belangrijkste gebeurtenissen zodat ze hier rekening mee kunnen houden. Zorg ervoor dat de kalender duidelijk aangeeft hoeveel nachten het nog duurt. Dus liever een aftelkalender dan een kalender met data, hier vind je een paar voorbeelden: 1, 2 of 3.

2. Voorkom verrassingen

Zorg ervoor dat het kind weet waar hij aan toe is. Orthopedagoog Steven Degrieck zegt: “Als er cadeaus worden gegeven, is het voor sommige kinderen beter om deze samen uit te zoeken, samen in te pakken en samen onder de boom of in de schoen leggen.¹” Het lijkt misschien een beetje saai, maar deze kinderen vinden het meestal prettiger om te weten wat ze te wachten staat. Bij verrassingen valt ook te denken aan de “piet” die hard op het raam klopt of aanbelt. Het is handiger om dit achterwege te laten en de cadeautjes in het zicht te laten liggen.

3. Hou het zo normaal mogelijk

Versiering, snoepgoed en liedjes zorgen natuurlijk voor een feestelijke sfeer, maar bedenk dat dit bij een kind met autisme zorgt voor extra prikkels en dus ook spanning.

4. Doe zo normaal mogelijk

Wees vooral gewoon jezelf, doe niet anders dan je op andere dagen doet. En denk in je communicatie aan de puzzel van 5 van Colette de Bruin, zorg ervoor dat het kind duidelijkheid krijgt wat betreft: wie, wat, waar, wanneer en hoe.

5. Hou het simpel

Surprises en gedichten zijn natuurlijk leuk, maar het draait om de cadeautjes. Dus je kunt het ook kort en simpel houden. Zorg voor zo weinig mogelijk gedoe om de cadeautjes heen.

6. Feest op de dag zelf

Door het huis op de dag zelf te versieren en ervoor te zorgen dat het de volgende dag weer is opgeruimd laat je duidelijk zien wanneer het begint en wanneer het weer is afgelopen.

7. Zorg voor ingevulde tijd

En de laatste tip: zorg ervoor dat er weinig momenten zijn waarin het kind niets te doen heeft en moet wachten. Kinderen met autisme vinden het nog wel eens lastig om zelf hun tijd in te vullen. Of zoals Colette de Bruin het zegt: Niet-ingevulde tijd is kliertijd.

Hopelijk kun je iets met deze tips! Aanvullingen zijn natuurlijk welkom! 😉

Bron: 1

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s