5 GOEDE VOORNEMENS VOOR OUDERS

1j5rneyi28q-zara-walker

Gelukkig nieuwjaar! Het begin van het nieuwe jaar is een moment om na te denken over je voornemens. Wat ga je dit jaar anders doen? Welke doelen ga je stellen? Of welke goede gewoonte ga je het komende jaar voortzetten? In dit artikel lees je een aantal voorbeelden van goede voornemens die specifiek gericht zijn op ouders. Aanvullingen zijn welkom!

Voornemen 1: Aan tafel!

Maak er een gewoonte van om met het gezin aan tafel te eten. Het is natuurlijk gemakkelijk om met je bord op de bank voor de tv te ploffen, maar probeer dit bij een uitzondering te houden. Ik doe het zelf ook wel eens, maar de laatste tijd ga ik me steeds meer beseffen dat het veel gezelliger is om aan tafel te eten.
Het avondeten is een prima moment om te praten over hoe iedereen zijn dag is geweest. Ook is het gezamenlijk avondeten een moment om kinderen sociaal gedrag aan te leren en als ouder het correcte voorbeeldgedrag te laten zien. Hierbij kun je denken aan: Helpen met het dekken en afruimen van de tafel. Niet praten met volle mond. Wachten met eten tot iedereen eten heeft.  En wachten met van tafel gaan tot iedereen is uitgegeten.

Voornemen 2: Ga offline

Je hebt vast deze reclame van Pickwick wel eens gezien. Hij spreekt mij erg aan, naar mijn idee is dit namelijk echt een actueel probleem. Onze samenleving wordt steeds individualistischer en we zijn minder gericht op elkaar. Steeds vaker zie ik ouders die op hun telefoon kijken terwijl ze met hun kind aan het praten zijn. En ook het tegenovergestelde is het geval. Kinderen die alleen maar spelletjes op hun tablet willen spelen, pubers die 24 uur per dag met hun telefoon in de weer zijn.
Plan eens momenten in om offline te gaan. Dit kun je doen voor een uurtje, een hele dag of misschien wel een heel weekend. Tijdens het avondeten zou je bijvoorbeeld alle telefoons midden op tafel kunnen leggen. Hoe of wanneer maakt eigenlijk niet zo veel uit, maar ga offline en ga in gesprek met de mensen die bij je in de ruimte zijn.

Voornemen 3: Las een papa- en/of mama-dag in

Dit vind ik zelf een super leuk en goed idee! Ik heb wel eens gehoord dat ouders één keer per jaar een papa- of mama-dag houden met elk kind. Dit wil zeggen dat de vader of moeder die dag met één kind op stap gaat en ze samen leuke dingen gaan doen. In een gezin met meerdere kinderen komt het wel eens voor dat één van de kinderen het gevoel heeft minder aandacht te krijgen, dus ik denk zeker dat het belangrijk is om elk kind ook eens één op één aandacht te geven. En het hoeft niet eens perse een hele dag te zijn. Ik vind het zelf al erg leuk om samen met mijn vader of moeder te gaan wandelen. Dan kun je lekker met elkaar praten zonder afleiding, maar je hoeft ook niet continu te praten. Het is ook oke om stil te zijn.

Voornemen 4: Uitjes met het hele gezin

Net zoals een papa- of mama-dag is het ook goed om een dag te plannen die in het teken staat van het hele gezin! Je kunt naar een pretpark gaan of naar een dierentuin, maar bijvoorbeeld ook een dagje naar het strand of naar het bos. Even een dagje weg van huis. 😉

Update: Denk hierbij vooral aan teambuilding activiteiten (bijvoorbeeld een escape room).

Voornemen 5: Toon interesse

Eigenlijk overlapt dit voornemen de eerste drie, maar ik vind hem belangrijk genoeg om apart te benoemen. Iedereen vind het fijn om zich gehoord en gezien te voelen, kinderen ook. Een handige afkorting die hierbij kan helpen is lsd (luisteren, samenvatten, doorvragen). Toon interesse in de belevingswereld van je kind, in zijn perspectief.

Bronvermelding

Foto: Zara Walker

2 thoughts on “5 GOEDE VOORNEMENS VOOR OUDERS

  1. Leuk blogje en goede punten die je aanhaalt :)! Mijn jongetje is voor de meeste dingen nog te klein maar mijn goede voornemen is om iets geduldiger te zijn en me niet zo snel op te vreten als hij niet luistert ;-)! (wat kun je verwachten van een kereltje van anderhalf haha)

    Liked by 1 person

Leave a Reply

