Maak jouw eigen opvoedmanifest

maak jouw eigen opvoedmanifestVandaag leg ik je uit hoe je een eigen opvoedmanifest kunt maken. Een opvoedmanifest is een tekst waarin je jouw belangrijkste standpunten beschrijft met betrekking tot opvoeding. Dit manifest kan gericht zijn op je gezin, maar ook wanneer je met kinderen werkt kun je het gebruiken. Je kunt ervoor kiezen om dit manifest zelf te maken, maar het is natuurlijk leuker om de kinderen hier ook bij te betrekken.

In het boek De Kracht Van Kwetsbaarheid las ik voor het eerst over de term ‘manifest’. Brené Brown is al meer dan 10 jaar bezig met een onderzoek dat zich richt op de onderwerpen: kwetsbaarheid, moed, waardigheid en schaamte. Op basis van haar onderzoeksresultaten schreef ze onder andere: ‘The Manifesto Of The Brave And Brokenhearted’ en ‘The Wholehearted Parenting Manifesto’.

Ik ben mij verder in dit onderwerp gaan verdiepen en zo kwam ik er achter dat je ook heel makkelijk zelf een manifest op kunt stellen (dus zonder een jarenlang onderzoek). Ik heb voor mijzelf dan ook een persoonlijk manifest gemaakt, waarin staat beschreven wat ik belangrijk vind in het leven. Maar in dit artikel leg ik uit hoe je een opvoedmanifest kunt maken.

Here we go!

Stap 1: Bedenk 10-15 zinnen of woorden die jouw visie op opvoeding beschrijven. Kijk echt naar wat je zelf belangrijk vindt en niet naar wat anderen belangrijk vinden. Zet deze zinnen en woorden in een Word document. Je kunt Pinterest gebruiken voor inspiratie. Ook kun je nadenken over wat jouw normen en waarden zijn. Misschien vind je gelijkwaardigheid erg belangrijk? Of eerlijk zijn?

Stap 2: Pas de zinnen uit stap 1 aan door ze te laten beginnen met: “Ik kan …”/”Wij kunnen …” of “Ik wil …”/”Wij willen …”. Maak de zinnen kort, krachtig en concreet.
Je kunt ook gevoelens benoemen: “Ik voel me … wanneer ik …”/”Wij voelen ons … wanneer we …”.

Stap 3: Kies uit jouw zinnen en woorden de 5 belangrijkste. Zorg ervoor dat hier meer nadruk op komt te liggen. Ik deed dat door deze selectie dikgedrukt te maken.

Stap 4: Kies uit deze selectie het woord of de zin die voor jou het belangrijkste is. Zet deze in het midden.

Stap 5: Nu kun je de opmaak van de tekst aanpassen. Gebruik bijvoorbeeld verschillende lettertypes, kleuren of maak gebruik van dikgedrukte of cursieve letters. Eventueel voeg je nog wat plaatjes toe. Zorg er wel voor dat het overzichtelijk is en dat je snel kunt zien wat de standpunten zijn. Het is de bedoeling dat de tekst centraal staat.

Dat was het! Nu heb je je eigen opvoedmanifest! Print het uit en hang het manifest op een plek waar je het elke dag kunt zien (als je thuis een manifest hebt gemaakt hang je hem bijvoorbeeld op de koelkast, op school kun je hem bijvoorbeeld naast het schoolbord hangen).

Deze blogpost bevat affiliatelinks.

Bronvermelding

Foto: Canva.com

Leave a Reply

