De 10 lessen die ik leerde in het jaar na mijn afstuderen

Madeira
Een jaar geleden mocht ik in een zaal vol mensen mijn hbo-diploma Pedagogiek ondertekenen. Ik weet nog dat mijn opleiding soms zo lang leek te duren. Alsof ik er niet vier jaar, maar een eeuwigheid mee bezig was. Het gekke daarentegen is dat de tijd sinds mijn afstuderen voorbij lijkt te vliegen. In het begin voelde het nog veilig om te kunnen zeggen: “Ik ben net afgestudeerd.” Maar deze zin is nu niet echt meer van toepassing. Het eerste half jaar na mijn afstuderen zat ik niet lekker in mijn vel, maar gelukkig is daar verandering in gekomen. Inmiddels heb ik namelijk mijn eerste ‘serieuze baan’ en heb ik een heel fijn appartementje. Kortom: ik heb het ontzettend naar mijn zin!
Het afgelopen jaar heb ik ontzettend veel geleerd, op persoonlijk en ook op professioneel gebied. De tien belangrijkste punten deel ik vandaag in dit artikel.

1 Samen ben je sterker dan alleen

Wat dit punt betreft ben ik het afgelopen jaar enorm van mening veranderd! Als ik iets ben gaan beseffen, dan is het wel dat ik het erg fijn vind om met collega’s samen te werken. Het is fijn om te kunnen overleggen, om vragen te kunnen stellen en om taken te kunnen verdelen. Wanneer de samenwerking soepel verloopt vul je elkaar aan en hoef je niet alles alleen te doen. Bovendien kun je zo profiteren van elkaars kwaliteiten en deze handig inzetten. Elke persoon heeft andere kwaliteiten en een andere persoonlijkheid, hierdoor kan de ene medewerker bijvoorbeeld beter omgaan met het drukke kind en de andere collega sluit beter aan op het rustige kind.

2 Don’t settle for less

Vlak na mijn afstuderen wilde ik zo graag aan het werk dat ik op alles “ja” zei. Op een gegeven moment werd ik toch echt met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik werkte via een uitzendbureau in de gehandicaptenzorg en zat bijna dagelijks na mijn werk chagrijnig thuis. Toen ik na twee weken thuis in tranen uitbarstte vond ik het genoeg geweest. Dit was niets voor mij en ik werd hier duidelijk niet gelukkig van. Vanaf dat moment besloot ik om te solliciteren op vacatures die ik echt leuk vond en die bij mij pasten. Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf te bepalen wat je graag wél en wat je absoluut niet wilt. Dit geldt voor alles in het leven, voor bijvoorbeeld je werk maar ook voor relaties. Doe dat waar je gelukkig van wordt, anders hou je het niet vol en mocht je het wel volhouden dan word je er vast geen leuker mens van.

3 Probeer verschillende dingen uit

Ik vind de quote: “When was the last time you did something for the first time?” erg inspirerend en hij past goed bij dit punt. Ik denk namelijk dat het belangrijk is om veel ervaring op te doen door nieuwe dingen uit te proberen. Tijdens mijn opleiding heb ik al ervaring opgedaan door middel van stages, maar toch had ik nog niet alles gezien. En hoe kun je ergens een mening over hebben wanneer je het nooit zelf hebt ervaren? Eigenlijk kan dat niet. Dus ik ben gaan werken via uitzendbureaus en kwam zo in aanraking met verschillende doelgroepen, verschillende soorten organisaties en verschillende settings. Hierdoor heb ik al veel geleerd over wat bij mij past.

4 Hou je niet te veel bezig met verwachtingen van anderen

Vraag jezelf af of je iets doet omdat je het zelf graag wilt of omdat andere mensen het van je verwachten. Misschien zijn je ouders allebei dokter en voel jij je verplicht om ook dokter te worden. Maar waarom zou je dit doen als je hart hier niet ligt? Ik heb zelf een hbo-diploma en werk nu in een mbo-functie waar ik ontzettend gelukkig van word. Dat had vast niet iedereen in mijn omgeving verwacht, laat staan dat ik het zelf had verwacht. Maar ik ben wel ontzettend blij met het werk wat ik nu doe en haal hier elke dag energie uit. Uiteindelijk maak jij de keuzes in jouw leven, jij bent ook de persoon die met de gevolgen van deze keuzes zal moeten leven. Je blijft toch ook niet in een slechte relatie, omdat iedereen je partner helemaal geweldig vindt?

5 Wat is je droom?

Tijdens mijn opleiding volgde ik de minor ‘Levensloopbegeleiding bij autisme’. Deze minor sprak mij erg aan en deed mij beseffen dat het in het werken met kinderen niet alleen gaat om het ‘hier en nu’, maar ook om hun toekomst. Wat zijn je dromen of doelen op de lange termijn? En wat voor kleine stapjes zou je kunnen maken om aan deze droom te werken? Natuurlijk is het goed om met de dag te leven, maar het is wel verstandig om ook na te denken over je toekomst.

6 Neem initiatief

Als je een baan hebt die je leuk vindt, laat dit dan ook zien. Laat zien dat je betrokken bent bij de organisatie en toon initiatief. Ik heb gemerkt dat ik door initiatief te nemen ook meer kansen krijg om iets te regelen. Door de kansen die ik krijg voel ik me zelfverzekerder en ga ik nog meer initiatief nemen. Het klinkt een beetje vaag denk ik, maar kort samengevat: grijp kansen en je krijgt kansen. Denk maar aan The Law Of Attraction.

7 Balans tussen werk en vrije tijd

Ook al vind ik mijn werk nog zo leuk, ik wil wel dat er een balans is tussen werk en vrije tijd. Zo werk ik doordeweeks nu elke dag en ben ik niet van plan om ook in het weekend te gaan werken. Weekend staat voor mij gelijk aan vrije tijd.

8 Gelijkwaardigheid

Er zijn zo veel manieren waarop je jezelf kunt wegcijferen, maar besef dat je gelijkwaardig bent ten opzichte van je collega’s en gedraag je ook zo. Toen ik studeerde was ik als stagiaire altijd ondergeschikt aan het personeel. Dat besefte ik ook goed. Stagiaires mogen soms opdraaien voor de rotklusjes en eigenlijk ben je nooit gelijkwaardig aan het personeel. Als medewerker ben je echter wel gelijkwaardig. Ook al ben je de jongste, heb je de minste ervaring, de laagste diploma of ben je het groentje binnen de organisatie. Kom op voor jezelf en laat zien wat je in huis hebt. Je bent niet voor niets aangenomen dus cijfer jezelf niet weg. Geef feedback, accepteer feedback en benoem het wanneer je het ergens niet mee eens bent. Je bent goed genoeg zoals je bent.

9 Denk oplossingsgericht

Iedereen loopt wel eens tegen problemen aan, in plaats van het probleem de hele tijd te benoemen kun je je ook verdiepen in realistische oplossingen. Als je steeds loopt te klagen vinden andere mensen je al snel een zeurpiet en daar bereikt niemand iets mee. Door juist met oplossingen te komen laat je zien dat je meedenkt en dat je positief bent ingesteld.

10 Wees niet te perfectionistisch

Ik hou van overzicht en ik ben kritisch wat betreft mijn eigen functioneren. Soms dan gaat er echter toch iets mis of zie ik iets over het hoofd. Verschrikkelijk vind ik dat!
Maar goed I’m only human. Iedereen maakt fouten en iedereen vergeet wel eens iets. Gelukkig werk ik in de buitenschoolse opvangen en is het niet zo’n ramp als ik iets vergeet. Ik heb al geleerd om dit wat meer los te laten, maar hier kan ik nog wel wat stapjes in maken.

Wat leerde jij in het jaar na je afstuderen?

Leave a Reply

